グリーンピースのパフォーマンスは、観客によっては人前で口にしたものを人前で吐き出すとは何事ぞと、お叱りを受けたりした。表皮は壊れ、今の形を失ない、しかし新たな表皮が現れる。それを端的に表せる素材と行為だと、わたしは思ったのだったが。石膏の粉に水を与えるとかたまりとなり、表皮は形を変える。そしてそれを叩き割る。アスファルトの破片を道路から会場に運び入れる。「物」との対話は「実物」との直接的な対話にすっかりシフトした。「表皮」「皮膚」を連想する素材はなんだろうか?

レヂテックスS−500は50%が天然ゴム、45%が水、残りの1%にアンモニアと凝固剤、という成分。見た目は白いどろりとした、いかにもゴムの樹液色で、アンモニアの匂いがツーンとくる。乾けば臭いは輪ゴムや風船と同じ、あの香ばしいゴムの臭い。液体なので、ハケで塗り、乾かすを繰り返すと薄い膜状のものが出来る。まさに「皮膚」であった。初めての制作物はジャケット。《表皮の宇宙》と題するパフォーマンスで着用した。ー「ムーヴ」より抜粋ー

撮影:会田健一郎 《表皮の宇宙》2点 Photos by Aita Kenichiro / "The Cosmos of the Epidermis", 1989
撮影:会田健一郎 《表皮の宇宙》2点
Photos by Aita Kenichiro / “The Cosmos of the Epidermis”, 1989

Some who watched my “green peas” performance criticized me for chewing something and spitting it out in front of other people. But I was trying to convey through very simple actions and materials, how the epidermis of something breaks, the thing loses shape, but a new skin appears. In other performances, I mixed plaster withwater ; the epidermis hardened, changed shape. I could hit and shatter it. I also brought pieces of asphalt from the road into the space. My conversation with “things” was clearly shifting to a direct dialogue with “real objects and materials.” I wondered which materials would be closest to “epidermis” and “skin”?

Regitex is 50% natural rubber, 45% water and the rest is ammonia and coagulant. It’s thick and white like rubber sap from a rubber tree, and the smell of ammonia is sharp. When it dries, it smells just like rubber bands or balloons…that pungent smell of rubber. It’s a liquid, so I could brush on a layer, let it dry and add more layers to make a thin membrane, truly like “skin.” The first thing I made was the jacket I wore in The Cosmos of the Epidermis.

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